top of page
Szukaj

Czy samochody elektryczne stwarzają szczególne zagrożenie pożarowe?

Co jakiś czas w jakimś miejscu na świecie pojawiają się doniesienia o pożarze e-auta. W Niemczech, Holandii, Kanadzie, Chinach, a ostatnio nawet w naszej rodzimej Warszawie. Czy samochody elektryczne faktycznie stwarzają szczególne zagrożenie pożarowe? Sprawdziliśmy co mówią o tym eksperci!





Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) pokusiło się o zebranie danych z całego świata dotyczących przypadków pożarów e-samochodów. Z raportu wynika, że zapłony aut z wtyczką zdarzają się niezwykle rzadko. I jeśli już do nich dochodzi, to najczęściej na skutek czynników zewnętrznych, które zwykle mają ekstremalny charakter. Na przykład – w chińskim Guangzhou samochód elektryczny Lifan 650 doszczętnie spłonął na skutek samozapłonu. Pożar zaczął się tam, gdzie znajdował się akumulator, czyli w dolnej części pojazdu. Jak wykazało dochodzenie, samochód ten był wcześniej przez 2 godziny zanurzony w wodzie po silnych opadach deszczu. Woda dostała się do akumulatora. Później, już podczas jazdy, wyciek wody spowodował zwarcie wewnątrz akumulatora i w konsekwencji pożar.


Auta elektryczne najbezpieczniejsze na świecie


Czy samochody elektryczne i modele hybrydowe stanowią szczególne ryzyko pożarowe? Eksperci mówią, że auta z wtyczką nie są bardziej niebezpieczne niż samochody spalinowe, ponieważ spełniają te same normy bezpieczeństwa.

Zdaniem Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w USA pojazdy elektryczne są najbezpieczniejszymi samochodami na świecie. Ryzyko zapłonu akumulatora litowo-jonowego jest mniejsze lub porównywalne do ryzyka zapłonu auta z silnikiem diesla czy benzynowym. Według danych Tesli, te ryzyko jest ponad 10 razy niższe.


Samochody elektryczne w crash-testach


Przyjrzyjmy się więc crash-testom. Jak wiemy, elektryki nie mają w nich żadnej taryfy ulgowej, a próby zderzeniowe przeprowadzane są w takich samych warunkach dla samochodów elektrycznych i spalinowych. Według ADAC, jak i Euro NCAP e-auta wypadają tak samo, lub nawet lepiej od ich konwencjonalnych odpowiedników. System zasilania elektrycznego jest automatycznie odcinany w chwili, gdy wystrzelają poduszki powietrzne.

Eksperci z Uniwersytetu w Getyndze wraz z DEKRA poszli o krok dalej. Auta z wtyczką poddano bocznym i czołowym testom zderzeniowym przy prędkościach 60-84 km/h, czyli wyższych niż stosuje ADAC czy Euro NCAP. Warunki testu można porównać do zderzenia z drzewem, które stanowi maksymalne wyzwanie dla wszystkich systemów bezpieczeństwa. Co warto podkreślić, akumulator w podłodze e-pojazdu jest szczególnie wrażliwy w przypadku zderzenia bocznego. Wnioski? Żadnych różnic między elektrykiem a samochodem z napędem konwencjonalnym!


E-auta w garażach podziemnych - czy jest się czego bać?


System zabezpieczeń przeciwpożarowych w e-samochodzie jest cały czas aktywny – zarówno podczas jazdy, ładowania, jak i postoju. Obejmuje on między innymi układ chłodzenia chroniący przed przegrzaniem akumulatora oraz wzmocnioną obudowę ochronną zapobiegającą uszkodzeniom mechanicznym. Zapora ogniowa oddzielająca moduły akumulatora zabezpiecza pozostałe podzespoły przed zapłonem. Ryzyko pożaru redukuje także wspomniany wcześniej system odcinania napięcia.

Czy samochody elektryczne powinny być zakazane w garażach podziemnych? Eksperci mówią, że nie jest to konieczne. „Czy samochody elektryczne mogą ulec zapłonowi? Tak, podobnie jak każdy pojazd mechaniczny. Czy zdarza się to częściej niż w przypadku samochodów spalinowych? Statystyki temu przeczą. Rozwój elektromobilności na szerszą skalę jest nowym trendem. Pożary samochodów spalinowych są tak powszechne, że – nie licząc skrajnych przypadków – nie stanowią nośnego tematu. Pożary EV, których na drogach jest jeszcze stosunkowo niewiele, traktuje się jako sensację i nagłaśnia w mediach. Podobnie jak informacje o samozapłonach i wybuchach smartfonów. Zamiast kierować się w tej kwestii niesprawdzonymi pogłoskami, warto bazować na faktach, a te przemawiają na korzyść samochodów elektrycznych” – podsumowuje Jan Wiśniewski z Centrum Badań i Analiz PSPA.


Producenci e-samochodów wciąż unowocześniają technologię, wdrażają nowe zabezpieczenia, akumulatory są poddawane rygorystycznym badaniom i testom. Wysoki poziom bezpieczeństwa aut elektrycznych potwierdzają zarówno międzynarodowi eksperci, jak i wyniki crash-testów.




Źródła:

https://pspa.com.pl/media/2021/03/PSPA_pozary_ev_opracowanie.pdf

https://www.autobild.de/artikel/elektroauto-brandgefahr-gefahr-feuer-loeschen-statistik-

18793633.html





Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page