top of page
Szukaj

Zasięgi samochodów napędzanych silnikami elektrycznymi

Jak daleko możesz się wybrać samochodem elektrycznym i hybrydowym na jednym ładowaniu baterii? Auto Bild przygotował zestawienie samochodów elektrycznych i ich zasięgów.


Podróżowanie w spokoju i ciszy


Samochody i pojazdy elektryczne oraz hybrydowe są uważane za ciche, wydajne i przyjazne dla środowiska. Kto po raz pierwszy będzie miał możliwość wypróbować je na własnej skórze, zachwyci się momentem obrotowym i napędem (elektrycznym) o wysokiej kulturze pracy. Jednak, szczególnie w Polsce, wielu potencjalnych nabywców zadaje sobie pytanie: na ile codzienne korzystanie z samochodu elektrycznego ma sens, na jak długo wystarczy baterii i dokąd dojadę?

Większość kierowców pokonuje dystans około 50 kilometrów dziennie prywatnym samochodem, który to dystans są w stanie pokonać wszystkie hybrydowe samochody na silniku wyłącznie elektrycznym (a te przecież w razie potrzeby mogą zdać się na zintegrowany silnik spalinowy). Samochody napędzane silnikiem wyłącznie elektrycznym są znacznie bardziej „wydajne”. Kia e-Soul trzeciej generacji, na jednym ładowaniu może obecnie przejechać aż 275/ 452 km, co jest znacząco lepszym wynikiem od poprzednich wersji. Świetne osiągi mają Jaguar i-Pace i elektryczny Hyundai Kona; mogą przejechać około 500 kilometrów zanim ponownie będziemy musieli podłączyć je do ładowania.


Jak policzysz zasięg


W związku z wprowadzeniem nowej, bardziej precyzyjnej procedury testowania samochodów od września 2018 r., pojawił się problem z danymi o faktycznym ich zasięgu. Informacje podawane przez producentów nie są w tym momencie jednolite. Większość danych jest podawana zgodnie z WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure, Światowa Zharmonizowana Procedura Testowania Pojazdów Lekkich), ale dla celów porównawczych pokazywane są niekiedy wyniki zgodne z NEDC (New European Driving Cycle, Nowy Europejski Cykl Jazdy), co jest też prawnie dopuszczalne. Niektórzy producenci podają obie wartości, niektórzy podają jedynie nowsze dane, zgodnie z WLTP.



Tesla. Stacja ładowania

Oczywiście pamiętamy, że podawany przez producentów zasięg samochodów elektrycznych można, na razie, włożyć między bajki. Zimą zasięgi spadają znacznie, z uwagi na wykorzystanie energii w innych niż tylko napędowe celach, i potrafią być nawet o 1/3 mniejsze. Jednakże dla celów porównawczych pozostańmy przy oficjalnych danych i przyjrzyjmy się zebranym przez Auto Bild informacjom.


W związku z przejściem na nową procedurę i powstały bałagan z danymi, Auto Bild zrezygnował z przygotowania rankingu, w którym przyznawałby samochodom odpowiednie miejsca. Zamiast tego powstało zestawienie - przegląd oferty samochodów hybrydowych i elektrycznych typu plug-in.




Kiedy pojedziesz nad morze swoim elektrykiem?


Volkswagen intensywnie pracuje nad całą rodziną elektrycznych pojazdów o nazwie ID, budowanej na platformie MEB. Modularer Elektrifizierungsbaukasten, w skrócie MEB, to odpowiednik podłogi MQB w samochodach spalinowych, czyli koncept konstrukcyjny podłogi dla samochodów elektrycznych, którą VW chce również udostępniać innym koncernom samochodowym. Do nowej rodziny e-Volkswagenów mają należeć ID Crozz, ID Buzz, ID Vizzion, ID Neo, Buggy ID i ID Roomzz, chociaż ostateczne nazwy modeli ani data publikacji nie są jeszcze znane. Pojemność akumulatora w projektowanych samochodach powinna wynosić od 50 do 80 kWh, co, zgodnie z nową metodą pomiaru WLTP, może dawać od 330 do 550 kilometrów zasięgu. Zgodnie z zapowiedziami, w ostatnim kwartale 2019 roku ID Neo powinno stać się "elektrycznym golfem" marki VW i nie powinno kosztować więcej niż Golf Diesel. Cel koncernu VW to kwota 25 000 euro.

Wakacje elektrykiem to niedaleka przyszłość


Firma Peugeot planuje również rozwój swoich elektrycznych modeli. Zimą bieżącego roku powinien pojawić się na rynku model e-208 o mocy 136 KM i 340 kilometrach zasięgu wg normy WLTP. Dokładnie te same rozwiązania technologiczne związane z napędem będą zastosowane najprawdopodobniej w modelu DS 3 Crossback E-Tense. Wcześniej, bo już na jesieni, nowy model 508 (w wersji sedan i kombi), a także kompaktowy SUV 3008 będa do kupienia w nowej odsłonie z hybrydowymi silnikami.

Wygląda więc na to, że do końca roku będziemi mieli na rynku kilka modeli, które zabiorą nas na jednym ładowaniu w polskie góry czy nad morze, a będziemy mogli je kupić w cenach znacznie rosądniejszych niż obecnie dostępne e-pojazdy dalekobieżne.




Artykuł powstał w oparciu o materiał Auto Bild, z 29.04.2019; https://bit.ly/2vICs98

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page