top of page
Szukaj

Co myślą (i wiedzą) Polacy o samochodach elektrycznych?


Co wiedzą Polacy na temat samochodów elektrycznych? Co o nich sądzą? Ilu z nich chciałoby mieć auto na prąd w swoim garażu? Jaki według przeciętnego Kowalskiego te samochody mają zasięg? Czy widzą różnicę między hybrydą, a autem w pełni elektrycznym? Te i inne pytania postanowili na początku stycznia 2021 roku zadać Polakom analitycy z InsightOut Lab. Odpowiedzi zestawiono z danymi zebranymi w analogicznej ankiecie sprzed roku. Wnioski? Zobaczcie sami!



Mieć czy nie mieć – oto jest pytanie


Na pytanie „Czy chciałbyś mieć samochód elektryczny?” aż 50% ankietowanych dało odpowiedź twierdzącą, a zakup auta na prąd rozważa aż 22% badanych Polaków. Od zeszłego roku nieznacznie - z 55% do 50% - zmniejszył się też odsetek osób, które nie są zainteresowane kupnem samochodu elektrycznego. Te 5% respondentów w tym roku zaznaczyło odpowiedź „trudno powiedzieć”, co może skłaniać do wniosku, że wciąż poszukują informacji lub rozważają decyzję o zakupie, ale jeszcze jej nie podjęli. W kolejnych latach może się okazać, że korzyści z posiadania auta na prąd (zwłaszcza w świetle nowych przepisów) mogą ich przekonać do tej decyzji.


Zasięg aut elektrycznych


Przyjrzyjmy się jak wygląda wiedza ankietowanych Polaków na temat zasięgu aut na prąd. Na pytanieJaki zasięg na jednym ładowaniu mają auta elektryczne dostępne w sprzedaży?” najczęściej wskazywano przedział 201-300 km (21%) oraz 151-200 km (20%). Przedział 101-150 wybierało 18% respondentów, a odpowiedź 51-100 km - 17% badanych. Jak to się ma do wyników ankiety z 2020 roku? Podobnie. Procentowe różnice w zeszłorocznych odpowiedziach były na poziomie 2% czyli na granicy błędu statystycznego.

To co znacząco się zmieniło względem poprzedniego roku, to oczekiwania Polaków odnośnie minimalnego zasięgu, jaki powinien mieć samochód elektryczny używany na co dzień (jedno ładowanie). W tegorocznym badaniu aż 36% ankietowanych wybierało przedział powyżej 400 km. To o 11% więcej niż w 2020 roku. Zasięg do 200 km wystarczyłby 32% ankietowanych. Dla porównania, rok wcześniej zasięg do 200 km był wystarczający dla aż 48% respondentów! Wymagania dotyczące minimalnego zasięgu na jednym ładowaniu znacznie więc wzrosły.


Koszty użytkowania


Co wiedzą Polacy na temat kosztów użytkowania samochodu elektrycznego? Na pytanie o koszt pełnego naładowania auta przy wykorzystaniu domowego prądu niemal co trzecia osoba odpowiedziała prawidłowo - „do 50 zł” (oczywiście biorąc pod uwagę większość modeli samochodów z wtyczką). Co ciekawe, nieznacznie wzrósł odsetek osób, zdaniem których, ładowanie elektrycznego auta z domowej wtyczki kosztuje ponad 200 zł. Różnica jednak naprawdę jest minimalna – z 19% do 21% – i mieści się w granicach błędu statystycznego.

Wciąż zdecydowana większość – bo aż 66% ankietowanych Polaków – nie wie, że auto elektryczne można podłączać do zwykłych, „domowych” gniazdek 230V. Na pocieszenie - poziom wiedzy względem 2020 roku podniósł się aż o 7%.


Rodzaj auta na prąd


W styczniu 2021 roku 8% ankietowanych potwierdziło, że miało okazję prowadzić samochód na prąd. Dla przypomnienia rok wcześniej taką samą deklarację złożyło 10% respondentów, co, biorąc pod uwagę ówczesną liczbę tych samochodów zarejestrowanych w Polsce, jest wynikiem mocno oderwanym od rzeczywistości. Wyjaśnienie nasuwa się samo po analizie odpowiedzi na kolejne pytanie.

Rok wcześniej ponad połowa ankietowanych (dokładnie 51%) na pytanie o typ samochodu, którym mieli okazję jechać jako kierowcy, odpowiadała, że hybrydowym. Prowadzenie samochodu w pełni elektrycznego, deklarowało zaledwie 35% respondentów, a 14% nie wiedziało jakim typem samochodu podróżowało. Z dużym prawdopodobieństwem można więc przypuszczać, że wielu Polaków stawiało znak równości między hybrydami a samochodami elektrycznymi bez silnika spalinowego.

W 2021 roku te deklaracje są zupełnie inne. Hybrydę prowadziło 39% respondentów, a autem w pełni elektrycznym kierowało aż 49% badanych, czyli o 14% więcej niż rok wcześniej.


Badanie zostało przeprowadzone od 8 do 11 stycznia 2021 r. przez InsightOut Lab we współpracy z marką Volksvagen. Pod lupę wzięto odpowiedzi 1085 Polaków.



Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page