top of page
Szukaj

Nowe rozwiązania w systemie magazynowania energii




Jak pokazują niektóre badania, ekologiczne samochody wcale nie są tak ekologiczne jak podają produkujące je koncerny samochodowe.

Parametry emisji dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr, podawane przez producentów nie uwzględniają całkowitej emisji CO2, która powinna, dla zobrazowania całkowitego obciążenia dla środowiska, obejmować również etap produkcji pojazdów elektrycznych oraz utylizację ‚zużytych’ baterii. W takim całościowym ujęciu okazuje się, że poziomy emisji aut elektrycznych i napędzanych paliwami tradycyjnymi jest prawie taka sama. Taką tezę potwierdzają różne badania, w tym raport stowarzyszenia LCVP Low Carbon Vehicle Partnership zrzeszającego naukowców, instytuty badawcze oraz producentów samochodów, a z niektórych opracowań wynika wręcz, że negatywny wpływ na środowisko samochodów z konwencjonalnymi silnikami jest mniejszy, niż w przypadku samochodów elektrycznych (Raport Szwajcarskich Laboratoriów Inżynierii Materiałowej i Technologii EMPA, 2018).


Wspomniany raport LCVP informuje, że produkcja, eksploatacja, a w dalszej kolejności utylizacja samochodu ‚konwencjonalnego’ powoduje emisję ok. 24 ton dwutlenku węgla do atmosfery, podczas kiedy dla samochodów elektrycznych emisja CO2 jest niższa jedynie o tonę. Przy porównaniu dobrze jest również brać pod uwagę cykl życia samochodów i konieczność wymiany baterii w samochodach elektrycznych, aby żywotnością dorównywały samochodom spalinowym. Utylizacja starych akumulatorów i produkcja nowych to dodatkowe 7 ton CO2. I tu mit samochodu ekologicznego mógłby zostać obalony, gdyby nie możliwość ponownego wykorzystania starych baterii.

Drugie życie baterii


W czerwcu 2018, w Amsterdamie został oddany do użytkowania największy na świecie europejski system magazynowania energii na stadionie Johan Cruijff ArenA, wykorzystujący baterie odzyskane z samochodów i nowe akumulatory w budynku komercyjnym. Ten wyjątkowy projekt jest wynikiem współpracy wielu firm; Nissana, Eaton, BAM, The Mobility House i Johan Cruijff ArenA, wspieranych przez Amsterdam Climate and Energy Fund (AKEF) i Interreg.



Źródło: https://www.mobilityhouse.com/int_en/magazine/press-releases/johan-cruijff-arena-3mw-energy-storage-system-launch.html



System magazynowania o mocy 3 megawatów zapewnia bardziej niezawodne i wydajne dostarczanie, oraz wykorzystanie energii dla stadionu ale również całej holenderskiej sieci energetycznej. Łącząc zasilacze Eaton i odpowiednik 148 akumulatorów Nissana LEAF, system magazynowania energii nie tylko zapewnia bardziej zrównoważony system energetyczny, ale także tworzy warunki do odzyskiwania i ponownego wykorzystania akumulatorów pojazdów elektrycznych, tym samym przyczyniając się do bardziej racjonalnego wykorzystania zasobów ziemskich.


Dzięki systemowi magazynowania energii stadion będzie mógł inteligentnie wykorzystywać swoją własną energię, pochodzącą ze zrównoważonych źródeł, a jako Amsterdam Energy ArenA BV będzie mógł ją odsprzedawać”, mówi Henk van Raan, Dyrektor ds. Innowacji w Johan Cruijff ArenA. „ArenA dysponuje znaczną ilością mocy, nawet podczas przerw w dostawie prądu, co w rezultacie przyczyni się do stabilizacji holenderskiej sieci energetycznej. Johan Cruijff ArenA jest jednym z najbardziej zrównoważonych stadionów na świecie i prowadzi we wprowadzaniu innowacji, takich jak ten wyjątkowy system magazynowania energii.”


Elastyczna pojemność pamięci


System magazynowania energii odgrywa ważną rolę w równoważeniu podaży i popytu energii w Johan Cruijff ArenA. System magazynowania energii ma całkowitą pojemność 3 megawatów, wystarczającą do zasilania kilku tysięcy gospodarstw domowych. Ta pojemność oznacza również, że energia wytwarzana przez 4200 paneli słonecznych na dachu ArenA może być przechowywana i optymalnie wykorzystywana. System magazynowania energii zapewnia zasilanie rezerwowe, ograniczając do minimum wykorzystanie agregatów i odciąża sieć energetyczną, stabilizując zwiększone zapotrzebowanie na energię, zwłaszcza podczas koncertów.



Nowa technologia zarządza systemem magazynowania energii


W przypadku systemu magazynowania energii, inteligentne rozwiązania hardware i software, zarządzające bateriami zapewnia The Mobility House. W kolejnym kroku firmy zakłądają wykorzystanie do 200 ładowarek pojazdów elektrycznych (jedno- i dwukierunkowych), a nacisk zostanie położony na zintegrowanie innowacyjnych aplikacji typu vehicle-to-grid.


Dzięki systemowi magazynowania energii w Johan Cruijff ArenA zapewniamy kolejną możliwość przechowywania energii odnawialnej. Tym samym projekt przybliża nas o krok do realizacji naszej wizji bezemisyjnej przyszłości "- powiedział Thomas Raffeiner, dyrektor generalny i założyciel The Mobility House. „Nasza technologia umożliwia nam komercjalizację ponad 2000 akumulatorów samochodowych na rynkach energii w różnych projektach jako stacjonarne systemy magazynowania. W związku z tym technicznie możliwe jest już inteligentne zintegrowanie pojazdów elektrycznych z siecią w celu świadczenia usług sieciowych. Dzięki temu świat energii i motoryzacji będzie jeszcze bliżej siebie i utoruje drogę dla innowacyjnych i zrównoważonych modeli biznesowych”.


Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page