top of page
Szukaj

Jak samochody elektryczne wpłyną na rynek pracy w branży motoryzacyjnej



Produkcja na Wschodzie

Jak melduje der Spiegel, Volkswagen planuje budować swój mały samochód elektryczny w Europie Wschodniej. Pierwotnie produkcja ta miała być zlokaliowana w Niemczech, w fabryce w Emden.  Zarząd Volkswagena podjął ostatnio przełomową decyzję, że swój mały e-samochód będzie prawdopodobnie produkowł w słowackiej Bratysławie. Dość łatwo możemy domyślać się, że decyzję taką podjęto z uwagi na aspekt kosztowy.

Dla nas oczywiście pozostaje otwarte pytanie, dlaczego koncern nie wybrał żadnego z polskich miast...



Roszady w fabrykach

Ponieważ docelowa cena sprzedaży nowego samochodu elektycznego została ustalona na poziomie 20 000 euro, zlokalizowanie produkcji w Emden nie znajduje uzasadnienia ekonomicznego, z uwagi na wysokie koszty pracy. Wobec tych faktów, zamiast montażu małych samochodów, we wschodniej Fryzji będzie produkowany elektryczny kompaktowy SUV w rozmiarze VW Tiguan. Model ten miał być pierwotnie składany w Zwickau w Saksonii, ale możliwości produkcyjne fabryki w Zwickau będą wykorzystywane w całości przy produkcji nowej rodziny modeli elektrycznych - ID.

Pisaliśmy pod koniec kwietnia, że Volkswagen poważnie traktuje sektor elektromobilności, czego dowodem jest fakt, iż chce zainwestować 30 miliardów euro w rozwijanie elektrycznych samochodów do 2023 roku.


Zagrożone miejsca pracy


Dla rynku niemieckiego, w krótkim okresie rozwój samochodów elektrycznych może doprowadzić do zwiększenia liczby miejsc pracy w branży motoryzacyjnej, jednak w perspektywie długoterminowej, według ekspertów, zmiana ta będzie oznaczała redukcję tysięcy miejsc pracy. Według Institute for Employment Research (IAB), nawet jeśli udział samochodów elektrycznych wzrośnie do 23 procent do 2035 roku, prawie 114 000 osób w branży motoryzacyjnej straci pracę. Naukowcy twierdzą, że utrata pracy nie dotknie osób o niskich kwalifikacjach. Przeciwnie, według badania IAB w znacznie większej części pracę stracą wykwalifikowani pracownicy, specjaliści, a nawet ekspertci.  Istnieje jednak nadzieja na zwiększenie ilości miejsc pracy w przemyśle samochodowym i pokrewnych branżach w Niemczech, jeśli na ulicach pojawi się więcej samochodów elektrycznych niż zakładano w scenariuszu badania IAB, lub jeśli produkcja ogniw akumulatorowych do samochodów elektrycznych przeniesie się do Niemiec.

W Salzgitter Volkswagen bada uwarunkowania niezbędne, aby w tej lokalizacja powstała fabryka ogniw do akumulatorów. Na walnym zgromadzeniu, VW ogłosił także kolejne inwestycje w fabryki akumulatorów. Zanim jednak te plany wejdą w życie i zmienią trend na rynku pracy, miną lata. Pod koniec 2018 r. Volkswagen ogłosił, że w ramach "konwersji" na samochody elektryczne, będzie musiał skreślić 7 000 miejsc pracy.




Artykuł powstał w opraciu o materiał Der Spiegel: https://bit.ly/2VFcjTq

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page